top of page

2 mei 2025

Van onzekerheid naar vertrouwen: mijn weg naar een nieuwe baan

Wat me op de been hield, was het gesprek blijven aangaan. Luisteren naar mensen die eerlijk en opbouwend met me meedachten. En vooral: dichtbij mezelf blijven. Niet proberen om in een hokje te passen dat niet voor mij bedoeld was.

Op 30 september 2024 sloot ik een hoofdstuk van 5,5 jaar af bij Atos Eviden. Het voelde als het juiste moment om iets nieuws te zoeken, maar eerlijk? Dat bracht me ook in een fase van onzekerheid. Ik had geen nieuwe baan in het vooruitzicht. Ik wist globaal welke kant ik op wilde, maar misschien nog wel duidelijker wat ik níet meer zocht. Toch bleven de vacatures die ik voorbij zag komen een beetje… leeg voelen. Niks waarvan mijn hart sneller ging kloppen.

 

En dan beginnen vanzelf de vragen in je hoofd te spelen: vind ik wel iets wat echt bij me past?

 

Wat ik merkte, is dat het zoeken naar een baan niet altijd zo simpel is als het lijkt. Op papier zag het er allemaal prima uit: ik had werkervaring, een stevig netwerk en wist goed wat ik wilde bijdragen. Maar de rol die ik zocht – eentje waarin ik mensen kon verbinden, strategie kon vormgeven en echt impact kon maken – bleek lastig te vangen in een standaard functieomschrijving. Dat maakte de zoektocht ingewikkeld. Ik wist zeker dat ik van waarde kon zijn, maar de juiste match vinden kost tijd. 

 

Ondertussen liep de teller door, en soms dacht ik: doe ik iets verkeerd? Ben ik misschien te uitgesproken? Of juist te bescheiden? Zie ik zelf iets over het hoofd? Twijfels en hoop wisselden elkaar af. Er waren dagen waarop ik vol vertrouwen was, maar ook momenten dat het zwaar voelde en ik niet wist hoe lang het nog zou duren.

 

Wat me op de been hield, was het gesprek blijven aangaan. Luisteren naar mensen die eerlijk en opbouwend met me meedachten. En vooral: dichtbij mezelf blijven. Niet proberen om in een hokje te passen dat niet voor mij bedoeld was.

 

En toen kwam in april 2025 het moment dat alles op z’n plek viel: de kans om bij Gemeente Breda aan de slag te gaan als klantreisexpert (Customer Journey Mapping) binnen de keten Participatie en Bestaanszekerheid van het Sociaal Economisch Domein (SED). Een plek waar de bewoner centraal staat, en waar ik samen met collega’s mag bouwen aan klantgerichte dienstverlening voor inwoners die dat het hardst nodig hebben. Het SED streeft naar het herstellen van hun bestaanszekerheid, het vergroten van kansengelijkheid en het faciliteren van een gezond leven. 

 

Deze periode heeft me geleerd dat het oké is om soms even te twijfelen. Dat je sterk kunt overkomen, maar je van binnen best kwetsbaar mag voelen. En boven alles: dat trouw blijven aan jezelf uiteindelijk het meeste oplevert.

 

Voor iedereen die op dit moment zelf aan het zoeken is: blijf doorgaan, blijf praten, en blijf geloven dat er een plek is waar jouw unieke kwaliteiten tot hun recht komen. Het duurt soms langer dan je hoopt, maar het is het waard.

 

Dank aan iedereen die mij tijdens deze reis heeft gesteund en aangemoedigd. Zonder jullie was het een stuk zwaarder geweest.

© 2016 - 2025 door Zoë Vos

bottom of page